مشاوره پیش از ازدواج؛ راهکاری عالی برای موفقیت در زندگی

0 3

بسیاری از افراد از مراجعه به مشاور از قبل ازدواج امتناع می کنند. دلایلی متفاوتی نیز برای این کار دارند و مهم ترین دلیل آن ها هم این است که خودمان بلدیم از پس زندگیمان بربیاییم!

اینکه زوجی بلد باشند بر مشکلات زندگی خودشان فائق شوند، امتیاز بالایی است اما این اصلا دلیل خوبی برای این نیست که شما به مشاور پیش از ازدواج مراجعه کنید. چرا احتمال بالا بردن موفقیت در زندگی را بالا تر نبریم؟ یک مشاور ازدواج خوب ویژگی های دارید که در ادامه با هم بررسی میکنیم.

  1. یک مشاور خوب ازدواج، قبل از ازدواج ارتباط مستقیم و باز بین دو نفر را با رعایت چارچوب های مشخص تشویق می کند و به هر یک از شما فرصت کافی برای گفتگو و ابراز عقاید و افکارتان را می دهد.
  2. یک مشاور پیش از ازدواج بر روند ارتباطات شما نظارت می کند و پیشنهاداتی را برای بهبود مهارت های ارتباطی شما ارائه می دهد.
  3. یک مشاور قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا در مورد مسائلی که امکان ایجاد مشکل در زندگی را دارد و احتمال اینکه بر موفقیت ازدواج شما تأثیر بگذارد، از قبل توافق کنید.

نیاز به خدمات مشاوره روانشناسی دارید؟

برای رزرو وقت مشاوره، همین الان اقدام کنید! کارشناسان ما در مرکز مشاوره نیک داد در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

مشاور پیش از ازدواج روی مهارت ارتباطی زوجین کار میکند

این ها برخی از پارامترهای تاثیر گذار جلسات مشاوره پیش از ازدواج است. موارد بسیار زیادی دیگری نیز وجود دارد که در این جلسات برای زوجین مطرح می شود و سطح آگاهی و مهارت ارتباطی آن ها را افزایش میدهد.

اکثر زوج هایی که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند ممکن است احساس کنند که جلسات مشاوره، مکان مناسبی برای بررسی دیدگاه های مختلف در مورد ازدواج و شیوه زندگی است. اگرچه هر مشاور یا روانشناس قبل از ازدواج رویکرد منحصر به فرد خود را در فرایند مشاوره اتخاذ می کند، اما اکثر جلسات مشاوره قبل از ازدواج، عناصری مشترک دارند، صرف نظر از تکنیک فرد و درمانگر.

بیشتر بخوانید : آیا مشاوره قبل از ازدواج کاربردی است؟

مشاور ازدواج چگونه اطلاعات مهم را جمع میکند؟

مشاور قبل از ازدواج با جمع آوری اطلاعات به طرفین کمک بیشتری میکند

هنگام رزرو اولین جلسه مشاوره، از شما خواسته می شود که اطلاعاتی در مورد رابطه خود و هرگونه مسئله یا مشکل خاصی که ممکن است در رابطه خود داشته باشید، ارائه دهید.

اغلب در مشاوره قبل از ازدواج، زوجین بر سر مسأله خاصی با هم دعوا نمی کنند، بلکه فقط می خواهند به صورت ساختارمند دور هم جمع شوند تا انتظارات خود را از ازدواج و شیوه زندگی قبل از ازدواج مورد بحث قرار دهند. این یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلیل مراجعه افراد به مشاور ازدواج است.

اگر موضوع خاصی دارید که می خواهید در مورد آن بحث کنید، برای شما مفید خواهد بود که بتوانید هنگام رزرو جلسه، خلاصه ای از این اطلاعات را در اختیار مشاور قرار دهید. اگرچه این امر ضروری نیست، ارائه چنین اطلاعاتی به شما اطمینان می دهد که کلینیک مشاوره مناسب را انتخاب کرده اید و همچنین به مشاور شما کمک می کند تا اولین جلسه مشاوره را به خوبی پشت سر بگذارد.

فرآیند جمع آوری اطلاعات در مورد رابطه و سابقه رابطه در اولین جلسه مشاوره، هنگامی که برای اولین بار با مشاور قبل از ازدواج خود ملاقات می کنید، انجام می شود.

اگرچه همه مشاوران از زوجین سوابق مفصلی از روابط نمی خواهند، اما ممکن است لازم باشد برخی اطلاعات اولیه در مورد رابطه را ارائه دهید تا یک مشاور روانشناس بتواند در فرایند مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک کند.

مشاور ممکن است از شما و شریک آینده شما در مورد روابط گذشته، از جمله هرگونه ازدواج یا رابطه قبلی، احساس شما در مورد ازدواج، یا نکات خاصی که می خواهید قبل از ازدواج به آن اشاره کنید بپرسد.

گاهی از شما خواسته می شود که یک پرسشنامه را تکمیل کنید که ممکن است شامل سوالات مربوط به روابط گذشته، باورها و ارزشهای اصلی و سایر موضوعات مرتبط باشد.

مشاوره قبل از ازدواج و مسائل حقوقی آن

مشاور قبل از ازدواج درباره مسائل حقوقی ازدواج با زوجین صحبت میکند

اگر زوجی هرگز مشاوره قبل از ازدواج نداشته اند، ممکن است نگران مسائل حقوقی، از جمله محرمانه بودن اطلاعات جلسه و امکان گزارش محتویات آن باشند.

معمولاً یک مشاور، روانشناس یا درمانگر قبل از ازدواج این مسائل را در جلسه اول مورد بحث قرار می دهد تا زوجین بتوانند با آگاهی از حقوق خود به راحتی موقعیت های مشاوره ای را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید : مشاوره خانواده در چه مواردی به مراجعین کلینیک روانشناسی کمک میکند؟

آیا مشاور هیچ طرفی را قضاوت نمی کند؟

یکی از موضوعاتی که اغلب زوجین در جلسات اولیه مشاوره قبل از ازدواج نگران آن هستند، احتمال قضاوت مشاور است. به عنوان مثال، اغلب این ترس وجود دارد که یک مشاور یا روانشناس خدمات مشابهی را به هر یک از طرفین ارائه ندهد، یا اینکه از یکی از دو نفر خوشش بیاید و همواره اصطلاحا “هوای او را داشته باشد”.

مشاوران قبل از ازدواج، روانشناسانی هستند که حرفه ای آموزش دیده اند و با جدیت تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر دو طرف فرصت مشابهی برای بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل موجود دارند. آنها کاملاً آموزش دیده اند که در جلسات هیچ یک از طرفین را قضاوت نکنند و بی طرف باشند.

بیشتر بخوانید : 27 رفتار کلیدی برای یک ازدواج موفق

جلسه مشاوره قبل از ازدواج شامل چه مواردی است؟

هر مشاور ازدواج یک رویکرد منحصر به فرد برای مشاوره قبل از ازدواج دارد، اما برخی از روشهای رایج در مشاوره قبل از ازدواج عبارتند از:

فرصتی را برای هر یک از شما فراهم میکند تا صحبت کنید و به حرف طرف دیگر گوش دهید. یک مشاور ازدواج برای آموزش ارتباط صادقانه و باز بین زوجین برای شناسایی مشکلات اساسی و حل مشکلات دشوار آموزش دیده است. یک مشاور ازدواج همچنین می تواند ایده ها و افکار شما را “ترجمه” کند و مطمئن شود که شما تمام افکار و ایده های خود را به درستی بیان کرده اید و طرف مقابل آنها را به درستی درک کرده است.
مدلسازی مهارت ارتباط موثر برای زوجین. برخی از این مهارت ها عبارتند از :

  1. گوش دادن فعال. به این معنی که شخص واقعاً وقت خود را صرف گوش دادن به طرف مقابل می کند و همچنین یاد می گیرد که شخص قبل از پاسخ به پیام طرف مقابل، آن را کاملاً درک کرده باشد.
  2. یک مشاور قبل از ازدواج به تعامل شما به عنوان یک زوج نگاه می کند و در مورد مهارت های ارتباطی شما بازخورد می دهد.
  3. مشاور روانشناس همچنین این مهارت ها را در طول جلسه مدل سازی می کند و اغلب مدتی طول می کشد تا آنها را به شما آموزش دهد.
  4. پیشنهادات رسمی یا غیررسمی ممکن است به عنوان “تکلیف در خانه” به زوجین ارائه شود تا به توسعه بیشتر این مهارت ها در جلسات کمک کند.
  5. یک مشاور یا روانشناس قبل از ازدواج نیز ممکن است از تکنیک هایی مانند ایفای نقش برای یادگیری مهارت های ارتباطی استفاده کند.

کلام آخر

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که یک مشاور پیش از ازدواج چقدر میتواند روی مهارت ارتباطی زوجین تاثیر گذار باشد. مهارت هایی که اگر در دوران مدرسه به ما می آموختن، امروزه شاهد این حجم از مسائل و ناهنجاری ها در زندگی های زناشویی و حتی در سطح جامعه نبودیم. با این حال این مهارت قابل یادگیری هستند. اگر قصد ازدواج دارید، حتما از خدمات یک مشاور پیش از ازدواج در یک کلینیک روانشناسی معتبر استفاده کنید.

نیاز به خدمات مشاوره روانشناسی دارید؟

برای رزرو وقت مشاوره، همین الان اقدام کنید! کارشناسان ما در مرکز مشاوره نیک داد در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سوالات